Gebruiksproblemen

Gebruiksproblemen

↑ In dit filmpje leggen we uit wat je moet doen als de app een communicatiestoring aangeeft.

5. Gebruiksproblemen

Controleer eerst of je apparaat internetverbinding heeft. Is dat het geval, maar kan je toch niet inloggen, dan staat er waarschijnlijk een fout in je ingevoerde e-mailadres of wachtwoord. Controleer deze goed. Probeer eventueel ter controle met deze combinatie op de website in te loggen. Ben je je wachtwoord vergeten? Vraag dan een nieuwe aan via de app of de site.

Huisbaasje is sinds 1 december geen product meer van de Consumentenbond. Wij zijn bezig om te zorgen dat er in de app rechtstreeks ingelogd kan worden op het Huisbaasje account, zonder dat er gebruik gemaakt hoeft te worden gemaakt van een Consumentenbondaccount. Hiervoor zal een nieuw wachtwoord aangemaakt moeten worden, wij nemen natuurlijk geen wachtwoorden van Consumentenbondaccounts nodig. We zullen iedereen erover inlichten zodra we overgaan naar de nieuwe login (begin 2020). Tot die tijd blijft het Consumentenbondaccount nog nodig voor het inloggen.

Om de meetstekker te verbinden met het internet, moeten je wi-fi gegevens aan de stekker worden doorgegeven. Dit doe je door je telefoon of tablet via wi-fi met de stekker te verbinden en dan in de app je eigen netwerk te selecteren en het wachtwoord op te geven. Bekijk het filmpje of lees de instructie.

Stap-voor-stap instructie

1. Zorg ervoor dat je apparaat is verbonden met je eigen wi-fi netwerk.

2. Open de app. 

3. Als de meetstekker niet verbonden is zal je de melding “Communicatiestoring” krijgen. Druk daar op “oplossen”

4. Nu komt het scherm “Maak verbinding met de meetstekker” in beeld.

5. Ga naar je wi-fi instellingen en maak contact met het netwerk “Meetstekker” (wachtwoord: 123456789). Is het netwerk niet in beeld, steek dan voor de zekerheid de stekker opnieuw in het stopcontact. Na een paar minuten zal het netwerk beschikbaar moeten zijn. In de onderstaande afbeelding is de weergave op een iPhone te zien, op Android zal dit er iets anders uit zien.

N.B. Het is mogelijk dat je telefoon of tablet aangeeft, dat er “geen internet beschikbaar” is op dit netwerk. Dat is niet erg. Er is op dit moment alleen verbinding tussen je telefoon/tablet en de meetstekker, er is geen verbinding naar buiten toe. Maar, dit is ook niet nodig. Er wordt alleen maar verbinding gemaakt met de stekker om je routergegevens aan de stekker op te kunnen geven, zodat de meetstekker met je router kan gaan verbinden.

6. Ga terug naar de app. Nu krijg je het scherm “Verbind de meetstekker met het internet”. Is dit niet het geval, dan kan je proberen in je instellingen nog je mobiele netwerk (3G/4G) uit te zetten. Ga dan daarna weer terug naar de app.

7. Op deze pagina zie je een lijst met netwerken die de meetstekker kan vinden. Selecteer je eigen netwerk en ga naar de volgende pagina.

8. Voer het wachtwoord van je wi-fi netwerk in en geef akkoord.

Let op! Het gaat hier dus om het wachtwoord van je eigen router, niet het wachtwoord van de meetstekker.

9. De app geeft aan dat de stekker probeert verbinding te maken. Na een paar minuten moet de stekker zijn contact hebben met de router en zal je de eerste metingen in beeld krijgen. Is het niet gelukt, dan zal de app na een paar minuten zeggen dat het verbinding maken mislukt is. Druk in dat geval op “Probeer opnieuw” en ga weer terug naar stap 4 van dit koppelproces.

Heb je bovenstaande stappen doorlopen, maar lukt het niet de communicatiestoring op te lossen? Ons serviceteam kan je helpen. Stuur een mailtje naar huisbaasje@aurumeurope.com

Tip: gebruik het mailadres van je Huisbaasje account, dan kan ons serviceteam je sneller helpen.

Als je een nieuwe router hebt geplaatst, moeten de nieuwe wi-fi gegevens aan de stekker worden doorgegeven. Dit doe je door je telefoon of tablet via wi-fi met de stekker te verbinden en dan in de app je eigen netwerk te selecteren en het wachtwoord op te geven. Dit doe je als volgt:

1. Start de stekker opnieuw op (steek hem opnieuw in het stopcontact) zonder dat er een kabel of sensoren op aangesloten zijn. Na een minuut of 5 zal de verbinding van de stekker gereset zijn en wordt het “Meetstekker” netwerk uitgegeven.

2. Zorg ervoor dat je telefoon/tablet is verbonden met je eigen wi-fi netwerk.

3. Open de app. 

4. Omdat de meetstekker niet verbonden is zal je de melding “Communicatiestoring” krijgen. Druk daar op “oplossen”

5. Nu komt het scherm “Maak verbinding met de meetstekker” in beeld.

6. Ga naar je wi-fi instellingen en maak contact met het netwerk “Meetstekker” (wachtwoord: 123456789). Is het netwerk niet in beeld, steek dan voor de zekerheid de stekker opnieuw in het stopcontact. Na een paar minuten zal het netwerk beschikbaar moeten zijn. In de onderstaande afbeelding is de weergave op een iPhone te zien, op Android zal dit er iets anders uit zien.

N.B. Het is mogelijk dat je telefoon of tablet aangeeft, dat er “geen internet beschikbaar” is op dit netwerk. Dat is niet erg. Er is op dit moment alleen verbinding tussen je telefoon/tablet en de meetstekker, er is geen verbinding naar buiten toe. Maar, dit is ook niet nodig. Er wordt alleen maar verbinding gemaakt met de stekker om je routergegevens aan de stekker op te kunnen geven, zodat de meetstekker met je router kan gaan verbinden.

7. Sluit de sensoren of de P1-kabel weer aan op de stekker.

8. Ga terug naar de app. Nu krijg je het scherm “Verbind de meetstekker met het internet”. Is dit niet het geval, dan kan je proberen in je instellingen nog je mobiele netwerk (3G/4G) uit te zetten. Ga dan daarna weer terug naar de app.

9. Op deze pagina zie je een lijst met netwerken die de meetstekker kan vinden. Selecteer je eigen netwerk en ga naar de volgende pagina.

10. Voer het wachtwoord van je wi-fi netwerk in en geef akkoord.

Let op! Het gaat hier dus om het wachtwoord van je eigen router, niet het wachtwoord van de meetstekker.

11. De app geeft aan dat de stekker probeert verbinding te maken. Na een paar minuten moet de stekker zijn contact hebben met de router en zal je de eerste metingen in beeld krijgen. Is het niet gelukt, dan zal de app na een paar minuten zeggen dat het verbinding maken mislukt is. Druk in dat geval op “Probeer opnieuw” en ga weer terug naar stap 4 van dit koppelproces.

Heb je bovenstaande stappen doorlopen, maar is het niet gelukt de communicatiestoring te verhelpen? Stuur ons dan een mailtje op  huisbaasje@aurumeurope.com

Tip: gebruik het mailadres van je Huisbaasje account, dan kan ons serviceteam je sneller helpen.

Volg het onderstaande stappenplan:

  1. Controleer de internetverbinding: Controleer of andere apparaten in huis ook problemen hebben met de internetverbinding. Is dit het geval? Herstel dan de internetverbinding, reset je router of raadpleeg je internetprovider. Is het probleem hierna niet verholpen, ga dan verder met stap 2.
  2. Reset de meetstekker: Haal de stekker uit het stopcontact, wacht 10 seconden en steek hem dan weer terug. Een paar minuten na het opstarten zie je de data weer in de app. Is dit niet het geval, ga dan verder met stap 3.
  3. Reset de communicatiestekker: Haal de stekker uit het stopcontact, wacht 10 seconden en steek hem dan weer terug. Een paar minuten na het opstarten zie je de data weer in de app. Is dit niet het geval, ga dan verder met stap 4.
  4. Controleer de verbinding van de communicatiestekker met de router: Is de internetkabel (UTP-kabel) goed op de router aangesloten? Als het goed is klikt het stekkertje vast. Druk hem zo nodig even aan. Probeer eventueel een andere vrije poort op de router. Een paar minuten hierna zie je de data weer in de app. Is dit niet het geval, ga dan verder met stap 5.
  5. Reset de meetstekker nog een keer: Haal de meetstekker uit het stopcontact, wacht 10 seconden en steek hem dan weer terug. Een paar minuten na het opstarten zie je de data weer in de app. Is dit niet het geval? Ga dan verder met stap 6 als de communicatiestekker niet in de meterkast zit. Zit de communicatiestekker wel in de meterkast, neem dan contact met ons op. We helpen je graag.
  6. De communicatiestekker heeft een rood lampje: Haal de meetstekker uit de meterkast. Steek de communicatie- en meetstekker samen in het stopcontact bij de router en controleer of ze na het opstarten contact maken (alle lampjes worden groen). Maken ze contact dan raden we aan om de afstand tussen de router en de meterkast te verkleinen om de stabiliteit van de verbinding te verbeteren. Is het probleem hierna niet verholpen, neem dan contact met ons op. We helpen je graag. Stuur een mailtje naar huisbaasje@aurumeurope.com

Als je geen live weergave kan zien, maar de app en de meetset verder goed functioneren, is de kans groot dat de tijd van je telefoon/tablet niet goed is ingesteld. Zodra de ingestelde tijd 5 minuten of meer van de werkelijke tijd afwijkt, kan de app geen live weergave meer doen. Controleer dus goed of je apparaat op de juiste tijd staat ingesteld.

Als de app een melding “Meetstoring” geeft, betekent dit dat de stekker wel internetverbinding heeft, maar dat er geen metingen doorkomen. Controleer daarom de aansluiting van de P1-kabel. Als de meetstekker contact heeft met de meter, zou het middelste lampje van de stekker groen moeten zijn. Is de kabel goed aangesloten, maar is het lampje toch rood? Probeer dan de kabel in een ander poortje van de stekker te steken. Na aansluiting moet het lampje na een halve minuut groen zijn geworden.

Het is ook mogelijk dat je zonnepanelen hebt en bij de installatie van de set hebt aangegeven dat deze uitgelezen worden met een aparte meter. Als je de set toch niet op een extra meter aangesloten hebt, kan dit voor een foutmelding in de app zorgen. Ons serviceteam kan je helpen. Stuur een mailtje naar huisbaasje@aurumeurope.com

Tip: gebruik het mailadres van je Huisbaasje account, dan kan ons serviceteam je sneller helpen.

Wijken je waarden erg af van wat normaal verbruik zou zijn? Dit komt wel eens voor. Sommige gebruikers zien bijvoorbeeld een ongebruikelijke piek in hun gasverbruik. Dit kan de volgende oorzaak hebben: Een onjuiste waarde die door je slimme meter wordt gecommuniceerd. Als je slimme meter een onjuiste waarde heeft doorgestuurd die de meetset niet automatisch heeft uitgefilterd, kunnen wij deze voor je corrigeren. Stuur een mailtje naar huisbaasje@aurumeurope.com

Tip: gebruik het mailadres van je Huisbaasje account, dan kan ons serviceteam je sneller helpen.

Zolang de stekker zelf kan meten, slaat hij de gegevens op. Wanneer de verbinding wordt hersteld, schrijft hij de opgeslagen gegevens weg. Als de stekker langere tijd offline is, zal hij de metingen over de offlineperiode per uur gemiddeld wegschrijven. Het verbruik per uur is dan niet meer juist, maar het totale volume klopt. 

Bij een slimme meter kan de stekker na een reset kijken wat het verschil is tussen de huidige meterstand en de laatste die hij heeft gezien. 

Als je metingen hebt die niet kunnen kloppen, kan je het volgende proberen om dit op te lossen:

1. Reset de sensor

Haal het kabeltje van de sensor waar je geen juiste meting (data) van krijgt uit de meetstekker. Wacht 5 seconden en steek het kabeltje weer terug in de meetstekker. Na een paar minuten zie je de data weer in de app. Is het probleem hierna niet verholpen, ga dan verder met stap 2.

2. Verplaats de sensor

Zorg ervoor dat het gat van de sensorhouder goed zit. Dat is bij elk type meter anders: 

  • Analoge elektrameter: om het midden van de draaischijf
  • Digitale elektrameter: om het knipperende ledlampje
  • Analoge gasmeter: om het laatste cijfer achter de komma

De houder moet vlak geplakt zijn, dus niet over opstaande randen heen.

Je kan de houder van de meter halen door er, bijvoorbeeld, een schroevendraaier onder te steken. Als je rustig druk uitoefent komt de plaklaag van de houder langzaam los. Let wel op dat de houders als hij bijna los is niet ineens wegschiet!

Haal na het verplaatsen het kabeltje van de sensor uit de meetstekker. Wacht 5 seconden en steek het weer terug in de meetstekker. Na een paar minuten zie je de data weer in de app. Is het probleem hierna niet verholpen, stuur dan een mailtje naar huisbaasje@aurumeurope.com. We helpen je graag.

Als de app een melding “Meetstoring” geeft, betekent dit dat de stekker wel internetverbinding heeft, maar dat er geen metingen doorkomen. Controleer daarom de aansluiting van de sensoren. Als er de stekker geen sensoren heeft herkend is het middelste lampje van de meetstekker rood. Bij één herkende sensor wordt de led oranje en bij twee groen. Zijn de sensoren wel goed aangesloten, maar is het lampje niet groen? Probeer ze dan in een ander poortje op de stekker te steken.

Ondervind je nog steeds problemen? Ons serviceteam kan je helpen. Stuur een mailtje naar huisbaasje@aurumeurope.com

Tip: gebruik het mailadres van je Huisbaasje account, dan kan ons serviceteam je sneller helpen.

Load More

Welk type hardware heb jij?

Is jouw Huisbaasje offline? Een oorzaak hiervoor kan zijn dat je een stroomstoring gehad hebt of dat de verbinding tussen je router en je Huisbaasje verloren gegaan is. Gelukkig kunnen we dit makkelijk verhelpen. Neem een paar minuten de tijd om je meetset weer online te krijgen. De instructie hangt af van welke hardware versie jij hebt. Voor mei 2018 verkochten we meetsets bestaande uit twee stekkers. Na mei 2018 werd de meetset met één stekker geïntroduceerd.

Meetset met

Twee stekkers

Geproduceerd tot 2017

Meetset met

Één stekker

Geproduceerd vanaf 2017

Coming soon

Gateway

Geproduceerd vanaf 2020

Nog een vraag? Kijk bij onze andere FAQ’s:

Ik heb

zonnepanelen en wil deze uitlezen

Werkt Huisbaasje met zonnepanelen? Kun je alleen teruglevering zien, of ook opwek? Werkt de app met mijn groepenkast?

Ik heb

behoefte om meer uit de app te halen

Wil je leren hoe je apparaten kunt herkennen? Of hoe Huisbaasje je kan helpen keuzes te nemen in een verbouwing?

Ik heb

gebruiks-problemen

Geeft je app een storing aan? Lijkt er iets niet te werken?