FAQ Meetset

Tot 2020 werkten onze apps (Huisbaasje en Aurum Energie) met een meetset met één of twee stekkers. Vind hieronder antwoord op jouw vragen.
Uitgegeven van 2017 t/m 2020
Meetset met één stekker

Als je een nieuwe router hebt geplaatst, moeten de nieuwe wi-fi gegevens aan de stekker worden doorgegeven. Dit doe je door je telefoon of tablet via wi-fi met de stekker te verbinden en dan in de app je eigen netwerk te selecteren en het wachtwoord op te geven. Dit doe je als volgt:

1. Start de stekker opnieuw op (steek hem opnieuw in het stopcontact) zonder dat er een kabel of sensoren op aangesloten zijn. Na een minuut of 5 zal de verbinding van de stekker gereset zijn en wordt het “Meetstekker” netwerk uitgegeven.

2. Zorg ervoor dat je telefoon/tablet is verbonden met je eigen wi-fi netwerk.

3. Open de app. 

4. Omdat de meetstekker niet verbonden is zal je de melding “Communicatiestoring” krijgen. Druk daar op “oplossen”

5. Nu komt het scherm “Maak verbinding met de meetstekker” in beeld.

6. Ga naar je wi-fi instellingen en maak contact met het netwerk “Meetstekker” (wachtwoord: 123456789). Is het netwerk niet in beeld, steek dan voor de zekerheid de stekker opnieuw in het stopcontact. Na een paar minuten zal het netwerk beschikbaar moeten zijn. In de onderstaande afbeelding is de weergave op een iPhone te zien, op Android zal dit er iets anders uit zien.

N.B. Het is mogelijk dat je telefoon of tablet aangeeft, dat er “geen internet beschikbaar” is op dit netwerk. Dat is niet erg. Er is op dit moment alleen verbinding tussen je telefoon/tablet en de meetstekker, er is geen verbinding naar buiten toe. Maar, dit is ook niet nodig. Er wordt alleen maar verbinding gemaakt met de stekker om je routergegevens aan de stekker op te kunnen geven, zodat de meetstekker met je router kan gaan verbinden.

7. Sluit de sensoren of de P1-kabel weer aan op de stekker.

8. Ga terug naar de app. Nu krijg je het scherm “Verbind de meetstekker met het internet”. Is dit niet het geval, dan kan je proberen in je instellingen nog je mobiele netwerk (3G/4G) uit te zetten. Ga dan daarna weer terug naar de app.

9. Op deze pagina zie je een lijst met netwerken die de meetstekker kan vinden. Selecteer je eigen netwerk en ga naar de volgende pagina.

10. Voer het wachtwoord van je wi-fi netwerk in en geef akkoord.

Let op! Het gaat hier dus om het wachtwoord van je eigen router, niet het wachtwoord van de meetstekker.

11. De app geeft aan dat de stekker probeert verbinding te maken. Na een paar minuten moet de stekker zijn contact hebben met de router en zal je de eerste metingen in beeld krijgen. Is het niet gelukt, dan zal de app na een paar minuten zeggen dat het verbinding maken mislukt is. Druk in dat geval op “Probeer opnieuw” en ga weer terug naar stap 4 van dit koppelproces.

Heb je bovenstaande stappen doorlopen, maar is het niet gelukt de communicatiestoring te verhelpen? Stuur ons dan een mailtje op  huisbaasje@aurumeurope.com

Tip: gebruik het mailadres van je Huisbaasje account, dan kan ons serviceteam je sneller helpen.

Als je geen live weergave kan zien, maar de app en de meetset verder goed functioneren, is de kans groot dat de tijd van je telefoon/tablet niet goed is ingesteld. Zodra de ingestelde tijd 5 minuten of meer van de werkelijke tijd afwijkt, kan de app geen live weergave meer doen. Controleer dus goed of je apparaat op de juiste tijd staat ingesteld.

Load More

Uitgegeven tot 2017
Meetset met twee stekkers

Volg het onderstaande stappenplan:

  1. Controleer de internetverbinding: Controleer of andere apparaten in huis ook problemen hebben met de internetverbinding. Is dit het geval? Herstel dan de internetverbinding, reset je router of raadpleeg je internetprovider. Is het probleem hierna niet verholpen, ga dan verder met stap 2.
  2. Reset de meetstekker: Haal de stekker uit het stopcontact, wacht 10 seconden en steek hem dan weer terug. Een paar minuten na het opstarten zie je de data weer in de app. Is dit niet het geval, ga dan verder met stap 3.
  3. Reset de communicatiestekker: Haal de stekker uit het stopcontact, wacht 10 seconden en steek hem dan weer terug. Een paar minuten na het opstarten zie je de data weer in de app. Is dit niet het geval, ga dan verder met stap 4.
  4. Controleer de verbinding van de communicatiestekker met de router: Is de internetkabel (UTP-kabel) goed op de router aangesloten? Als het goed is klikt het stekkertje vast. Druk hem zo nodig even aan. Probeer eventueel een andere vrije poort op de router. Een paar minuten hierna zie je de data weer in de app. Is dit niet het geval, ga dan verder met stap 5.
  5. Reset de meetstekker nog een keer: Haal de meetstekker uit het stopcontact, wacht 10 seconden en steek hem dan weer terug. Een paar minuten na het opstarten zie je de data weer in de app. Is dit niet het geval? Ga dan verder met stap 6 als de communicatiestekker niet in de meterkast zit. Zit de communicatiestekker wel in de meterkast, neem dan contact met ons op. We helpen je graag.
  6. De communicatiestekker heeft een rood lampje: Haal de meetstekker uit de meterkast. Steek de communicatie- en meetstekker samen in het stopcontact bij de router en controleer of ze na het opstarten contact maken (alle lampjes worden groen). Maken ze contact dan raden we aan om de afstand tussen de router en de meterkast te verkleinen om de stabiliteit van de verbinding te verbeteren. Is het probleem hierna niet verholpen, neem dan contact met ons op. We helpen je graag. Stuur een mailtje naar huisbaasje@aurumeurope.com

Load More