Waar zit de Google Play Store op mijn Android telefoon?

Elke Android telefoon heeft een Google Play Store. Je herkent deze app aan dit icoontje.

Image result for play store icon

De Play Store app staat tussen je andere apps, zoals Maps, Photos en Gmail. Waarschijnlijk staat hij op het homescreen of op een scherm naar links of naar rechts swipen. Kun je hem niet vinden? Ga naar de zoekfunctie op je telefoon en zoek op ‘Play’. Klik op de Google Play Store en typ in de zoekbalk ‘Huisbaasje’.

Wat gebeurt er met mijn Consumentenbond account en wachtwoord?

Veel klanten hebben Huisbaasje gekocht via de Consumentenbond. Destijds konden ze in de Huisbaasje app inloggen met hun Consumentenbond account: hun e-mailadres en wachtwoord die ze bij de Consumentenbond hadden aangemaakt. Vanaf 24 februari 2020 verandert dit. Met de komst van de Huisbaasje app update wordt de connectie tussen je Consumentenbond account en je Huisbaasje app losgemaakt. Alle gebruikers dienen een wachtwoord reset uit te voeren nadat ze de laatste app versie gedownload hebben. Met het aanmaken van een nieuw wachtwoord in de Huisbaasje app heb je een Huisbaasje account aangemaakt.

Je hebt niet langer je Consumentenbond account nodig om Huisbaasje te gebruiken.

Het resetten van je wachtwoord in de Huisbaasje app heeft geen invloed op je Consumentenbond account. Je kunt Huisbaasje en de Consumentenbond beschouwen als twee aparte diensten met aparte logins.

Hoe weet ik of ik de laatste versie van de app heb?

De Huisbaasje app wordt continu verbeterd voor jullie. Dat betekent dat er af en toe een update beschikbaar is. Veel mensen hebben hun telefoon zo ingesteld dat apps automatisch geupdate worden. Als dat bij jou het geval is, dan zal vanaf 24 februari vanzelf de nieuwste versie (versie 1.3.0) van Huisbaasje op je telefoon staan. Als jij automatische app updates uit hebt staan, moet je zelf naar de Play of App Store om de nieuwste versie te downloaden.

Voor Android (Google Play)

Open Google Play en kijk of er een update beschikbaar is voor Huisbaasje (versie 1.3.0). Als de juiste versie al is geïnstalleerd staat er “open” en anders “updaten”. Tik in het tweede geval op “updaten”. Geïnstalleerd? Open de app en volg het stappenplan om je wachtwoord te resetten.

Soms moet je Google Play een keer afsluiten en opnieuw openen om de nieuwste versie van Huisbaasje te zien.

Voor iOS / iPhone (Apple App Store)

Open de App Store op je iPhone en kijk of er een update is van Huisbaasje (versie 1.3.0). Als de juiste versie al is geïnstalleerd staat er “open” en anders “updaten”. Tik in het tweede geval op “updaten”. Geïnstalleerd? Open de app en volg het stappenplan om je wachtwoord te resetten.

Hoe moet ik een nieuw wachtwoord instellen?

Vanaf 24 februari is er een update van de Huisbaasje app beschikbaar voor Android en iOS. In deze nieuwe versie moet je éénmalig je wachtwoord resetten. Het is belangrijk dat de nieuwe app op je telefoon geïnstalleerd wordt en dat je je wachtwoord opnieuw instelt. Na 8 maart wordt het inloggen met je oude wachtwoord (Consumentenbond account) niet meer ondersteund. Zorg dus dat je de nieuwe versie van de app download op je telefoon en tablet.

Het kan zijn dat je telefoon de app automatisch geupdate heeft. Je merkt dat je niet meer kunt inloggen zoals gewoonlijk. Hieronder leggen we uit hoe je een nieuw wachtwoord instelt.

Ben ik nu mijn historie kwijt?

Nee hoor, die blijft gewoon staan. De Huisbaasje app blijft gewoon de oude vertrouwde app. Het enige dat in deze update is veranderd, is dat een wachtwoord voor je Huisbaasje aanmaakt en de algemene voorwaarden accepteert.

Instructie wachtwoord instellen

Stap 1

Zorg dat je de meest recente versie van de Huisbaasje app op je telefoon hebt staan. Dit is versie 1.3.0.

Heb je Android op je telefoon? Ga op je telefoon naar Google Play. Heb je een iPhone? Ga op je telefoon naar de App Store. Download de laatste app release van 24 februari.

Stap 2

Open de Huisbaasje app. Klik op Inloggen.

Stap 3

Je zult merken dat je niet meer kunt inloggen met je gebruikelijke e-mailadres en wachtwoord. Druk op ‘wachtwoord vergeten’.

Let op: kun je nog wel inloggen met je oude gegevens? Dan heb je nog de oude versie van de app op je telefoon staan. Ga terug naar stap 1.

Stap 4

Vul hier je e-mailadres in. Gebruik het e-mailadres waarmee je normaal gesproken inlogt. Dit is hetzelfde adres als waarmee je ooit je Huisbaasje of Consumentenbond account mee hebt aangemaakt. Druk op ‘Verstuur instructies’.

Stap 5

Binnen een paar minuten ontvang je een e-mail van ons met daarin een link om je wachtwoord te wijzigen. Let op: open dit mailtje op je telefoon, niet op je computer.

Tip: je kunt ook het mailtje openen op je computer, met je rechtermuisknop klikken op de blauwe button ‘wijzig je wachtwoord’ klikken en de link kopiëren. Deze link kun je, bijvoorbeeld, via Whatsapp naar jezelf sturen en vervolgens op je telefoon openen.

Stap 6

Als je via je telefoon op de ‘Wijzig je wachtwoord’ knop drukt, opent de Huisbaasje app dit scherm. Je kunt een nieuw wachtwoord aanmaken. Je mag een nieuw wachtwoord invoeren of hetzelfde wachtwoord invoeren als je al had.

Let op: een wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 tekens.

Stap 7

Je kunt nu inloggen met je zojuist aangemaakte wachtwoord. Nadat je de algemene voorwaarden en privacy statement hebt doorgenomen en geaccepteerd, beland je weer in je vertrouwde Huisbaasje dashboard.

Waarom moet ik mijn wachtwoord resetten?

De dienst Huisbaasje is onlangs verhuisd van de Consumentenbond naar Aurum. Om de overdracht definitief te maken, is er een laatste technische update voor de login nodig. Aurum hanteert de hoogste standaard als het gaat om privacybescherming. Daarom laten we onze gebruikers zelf een nieuw wachtwoord aanmaken in plaats van de oude wachtwoorden te verhuizen van de Consumentenbond naar Aurum. Wil je hier meer over weten, kijk dan bij de FAQ Wat doet Aurum met mijn gegevens?