Wat is een gemiddeld rustverbruik?

Net als een auto verbruikt een gebouw energie. Maar: het grote verschil is: als je je auto niet gebruikt, verbruikt hij niets. Je huis wel! Best zonde, want je betaalt dus voor energie die je niet gebruikt. Deze ‘altijd aan’ elektriciteit kunnen we onderverdelen in twee delen:

Rustverbruik: Elektriciteitsverbruik dat je nog hebt als je (voor je gevoel) alles hebt uitgezet. Vaak zal dit je verbruik in de nacht zijn. Een deel van het rustverbruik is sluipverbruik. De rest is nodig om je huis ’s nachts te laten draaien (bijv. je koelkast, ventilatie, cv etc). Dit verbruik is dus wel nuttig.

Voor een klein gezin in een appartement is het mooi als je rustverbruik onder de 100 watt zit. Heb je een grotere woning, met meer apparaten? Dan komt het voor dat je boven de 300 watt zit.

Sluipverbruik: Onnodig rustverbruik. Bijvoorbeeld veroorzaakt door een te oude koelkast, of een lampje dat altijd in de kelder aan blijft staan. Weggegooide energie dus! Sluipverbruik wil je terugbrengen tot 0.

Gemiddeld genomen is 8% van het totale energieverbruik van een Nederlands gezin sluipverbruik. Dat kost je dus ongeveer €300 per jaar.

Ik wil een nieuw wachtwoord instellen. Hoe doe ik dat?

Kan je niet meer inloggen? Controleer eerst of je apparaat internetverbinding heeft. Is dat het geval, maar lukt de login toch niet, dan staat er waarschijnlijk een fout in je ingevoerde e-mailadres of wachtwoord. Controleer deze goed.

Als je je wachtwoord wil wijzigen, doe je dat als volgt:

Stap 1

Open de Huisbaasje app. Klik op Inloggen.

Stap 2

Druk op ‘wachtwoord vergeten’.

Stap 3

Vul hier je e-mailadres in. Gebruik het e-mailadres waarmee je normaal gesproken inlogt. Dit is hetzelfde adres waarmee je ooit je Huisbaasje account hebt aangemaakt. Druk op ‘Verstuur instructies’.

Stap 4

Binnen een paar minuten ontvang je een e-mail van ons met daarin een link om je wachtwoord te wijzigen. Je kan dit mailtje op je telefoon openen, maar ook op een ander apparaat.

Stap 5

Klik of tik op ‘Wijzig je wachtwoord’. Er opent een browserscherm. Hier kan je een nieuw wachtwoord aanmaken. Je mag een nieuw wachtwoord invoeren of hetzelfde wachtwoord invoeren als je al had. Als je het gewenste wachtwoord hebt ingevoerd, druk je op “Wachtwoord instellen”

Let op: een wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 tekens.

Stap 6

Je kunt nu inloggen in de app met je zojuist aangemaakte wachtwoord. Daarna beland je weer in je vertrouwde Huisbaasje dashboard.

De app gebruiken in een andere tijdzone

Als je je in het buitenland in een andere tijdzone bevindt,  is de kans groot dat je smartphone of tablet zich aanpast op de lokale tijd. In de Huisbaasje app zal de live weergave dan niet meer goed werken en worden de metingen onjuist weergegeven.  Om de metingen dan te kunnen bekijken, zal je je apparaat tijdelijk op de Nederlandse tijdzone moeten zetten.

Het bovenstaande geldt ook voor wanneer je telefoon op een onjuiste tijd staat ingesteld.

Welke tarieven zet ik in het energiecontract in mijn app?

Bij het invoeren van het energiecontract moeten er vier (of vijf) tarieven worden opgegeven. Namelijk:

  • Elektriciteitstarief (eventueel hoog en laag)
  • Gastarief
  • Vastrecht elektriciteit
  • Vastrecht gas

Daarnaast zijn er ook nog de netbeheerderskosten, maar deze hoef je niet zelf in te vullen. Deze staan al standaard in de app.

De ingevoerde tarieven worden gebruikt om:

  • De kosten van je verbruik te berekening
  • Te schatten wat het bedrag op je komende jaarrekening zal zijn
  • Je een goed overstap advies te kunnen geven voor je volgende contract

Sommige leveranciers geven in het contract de totale bedragen weer, sommigen doen dit in onderdelen en het verschilt ook of de tarieven inclusief of exclusief BTW worden opgegeven. Hier laten we zien waar de tarieven precies uit bestaan. Let op, als je tarieven exclusief BTW worden weergegeven, moeten de bedragen nog vermenigvuldigt worden met 1,21.

Elektriciteitstarief

Tarief van de leverancier + energiebelasting + opslag duurzame energie (o.d.e.). Inclusief BTW vaak een bedrag van ongeveer €0,22. Bij hoog en laagtarief zal alleen het tarief van de leverancier anders zijn. De belasting en o.d.e. blijven gelijk.

Gastarief

Tarief van de leverancier + energiebelasting + opslag duurzame energie (o.d.e.). Inclusief BTW vaak een bedrag van ongeveer €0,72

Vastrecht elektriciteit

Dit worden ook wel vaste leveringskosten genoemd. In de Huisbaasje app worden deze kosten ingevoerd voor het hele jaar. Geeft jouw leverancier dit per dag weer, dan vermenigvuldig je het bedrag met 365, laat het contract een maandbedrag zien, dan doe je dat bedrag maal 12.

Vastrecht gas

Hetzelfde principe als bij elektriciteit. De meeste leveranciers rekenen bij gas en elektriciteit hetzelfde bedrag.

Ik zie wel verbruikshistorie in de app, maar mijn huidige verbruik wordt niet weergegeven. Ik krijg geen foutmelding. Hoe kan dat?

Controleer goed of je telefoon of tablet op de juiste tijd staat ingesteld. Als er een verschil van groter dan 5 minuten met de werkelijke tijd is, kan het verbruik niet live worden weergegeven.

Bevind je je in een andere tijdzone dan Nederland, dan kan de app geen live verbruik weergeven. Zet je tijdsinstellingen op de Nederlandse tijd om je metingen te kunnen zien.

Hoe wordt mijn verwachtte jaarrekening berekend door de app?

Je uiteindelijke jaarrekening bestaat uit vaste (belastingen, netbeheerderskosten en vastrecht) en variabele kosten (bijvoorbeeld elektriciteit en gas die je afneemt van je leverancier). Bij het opgeven van je contract vul je de voor jou geldende tarieven in voor vastrecht en energieverbruik. Vervolgens worden de vaste kosten in je verwachtte jaarrekening gezet. Daarna kijkt de app naar je energietarieven en het verbruik dat er tot nu toe gemeten is. Op basis daarvan berekent de app naar de verwachtte kosten aan het eind van de periode van je jaarrekening (een jaar na het einde van je vorige rekening of de start van je nieuwe contract).

Als de berekening op een paar dagen gebaseerd is, zal de verwachting nog echt een voorspelling zijn. Hoe meer meetgegevens er beschikbaar zijn, hoe preciezer de verwachting. Maar, het blijft een verwachting. Je uiteindelijke rekening kan iets verschillen met de verwachting van Huisbaasje.

Ik kan niet (meer) inloggen. Wat kan ik daaraan doen?

Controleer eerst of je apparaat internetverbinding heeft. Is dat het geval, maar kan je toch niet inloggen, dan staat er waarschijnlijk een fout in je ingevoerde e-mailadres of wachtwoord. Controleer deze goed. Probeer eventueel ter controle met deze combinatie op de website in te loggen. Ben je je wachtwoord vergeten? Vraag dan een nieuwe aan via de app of de site.

Huisbaasje is sinds 1 december geen product meer van de Consumentenbond. Wij zijn bezig om te zorgen dat er in de app rechtstreeks ingelogd kan worden op het Huisbaasje account, zonder dat er gebruik gemaakt hoeft te worden gemaakt van een Consumentenbondaccount. Hiervoor zal een nieuw wachtwoord aangemaakt moeten worden, wij nemen natuurlijk geen wachtwoorden van Consumentenbondaccounts nodig. We zullen iedereen erover inlichten zodra we overgaan naar de nieuwe login (begin 2020). Tot die tijd blijft het Consumentenbondaccount nog nodig voor het inloggen.